Režija:
Kokan Mladenović
Izvedbeni tekst:
Milena Bogavac Originalna muzika:
Marko Grubić Kostim:
Ivana Nestorović
Glume:
Isidora Simijonović, Vanja Nenadić, Nina Nešković
Muziku izvodi grupa Vrooom:
Jamal al Kiswani, Marko Grubić
Narator:
Nemanja Dragaš
Organizacija:
Nemanja Dragaš
Foto:
Dejan Lalić Lale
Predstava se realizuje uz podršku SOKOJ-a.
Trajanje:
100’
JAMI DISTRIKT je pozorišna predstava koja problematizuje pitanja nacije i nacionalnih država, u hi-tech svetu 21. veka.
Nacije proizvode ratove i ratovi proizvode nacije.
Ko je prvi počeo? Dokazaće se!
Nacija koja dokaže da je evoluirala direktno iz majmuna, dobija nagradnu vožnju u luna-parku istorije. Uključite se! U Jami Distriktu ima mesta za sve!
JAMI DISTRIKT je pozorišna predstava koja problematizuje pitanja nacije i nacionalnih država, u hi-tech svetu 21. veka. Polazeći od činjenice da je nacija konstrukt i pojam izmišljen u 19. veku, ova predstava postavlja pitanje: kako je devetnaestovekovnom izumu pošlo za rukom da izgleda kao da bio tu od uvek?
Da li su nam, u eri interneta, veštačke inteligencije i savremene medicine, još uvek potrebne stare, “dobre” nacije? Šta će smeniti nacije i nacionalne države? I ko je gori: nacije ili korporacije?
Do kraja 21. veka, očekuje se da će većinu intelektualnih i fizičkih poslova obavljati roboti. Da li će roboti imati nacionalnu svest? Da li će biti robo-rodoljubi i robo-patriote? Da li će ideja nacije završiti na smetlištu istorije, ili će tamo završiti oni koji u nju veruju? Da li ćemo u 22. vek ući u cipelama iz 19. veka? I da li nas žuljuju te razgažene cipele? One odavno nisu lepe. A da li su udobne?
JAMI DISTRIKT je predstava koja se, u formi lažnog dokumentarca, bazira na (izmišljenom), ali mogućem događaju – budućem ratu na Balkanu nastalom iz istih apsurda koji su uzrokovali i prethodni. Danas te iste sile iracionalnosti deluju na širem podrucju Evrope, a sličnosti sa sudbinom Jugoslavije su zabrinjavajuće i zastrašujuce.
U selu Jamena, na tromeđi Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine, naučnici su – najsavremenijim sredstvima (koja uključuju satelitsko snimanje zemljine kore, specijalnim kamerama sa infra-crvenim i rengentskim zracima) otkrili najstarije paleolitsko naselje u istoriji čovečanstva. Otkriće je značajno jer pomera naučna saznanja o početku razvoja ljudske vrste stotinama hiljada godina unazad: homo sapiensi su bitno stariji nego što se do sada mislilo.
Ovo revolucionarno otkriće, od značaja je za čitavo čovečanstvo, ali se za njega posebno interesuju Srbi, Hrvati i Bošnjaci, budući da se praistorijska Jamena, nalazi na teritoriji sve tri države. Budući da svaka država pokušava da ga prisvoji, počinje niz apsurdnih teorija, o tome koji je narod stariji i kome pripada drevna Jamena. Teorije vode sve tri nacije u rat, a u rat se uključuju i sve svetske sile, na različitim stranama. Praistorijska Jamena biva uništena… a broj žrtava veći od 150 000.
Tada nastupa mir i trajno rešenje za Jamenu: ona postaje distrikt pod međunarodnim protektoratom, a transnacionalne kompanije, ulažu novac u to da se na prostoru Jamene, otvori najveći naučno-zabavni park na svetu. Svi preživeli stanovnici sela Jamena (ima ih oko stotinu) dobijaju posao: u ovom parku, oni će za turiste, glumiti drevne Jamence. Svi dobijaju kostime neandertalaca i plate, a međunarodna zajednica s ponosom ističe kako je stopa nezaposlenosti u Jameni – nula. Sve tri nacije sada su spuštene na nivo paleolitskih ljudi, u službi krupnog kapitala.
Priča pokazuje koliko su nacionalne podele besmislene, u XXI veku – kada usled galopirajućeg razvoja nauke i tehnologije, svetom odavno vladaju transnacionalne kompanije i kada 1% čovečanstva poseduje 46% svetskog bogatstva. Ideja o naciji, plasira nam se kao nešto na šta treba da budemo ponosni, a zapravo je fenomen koji ponižava naše ljudsko dostojanstvo.
Po svojoj formi, predstava je fragmentarna i postmoderna, a njen važan deo čini video rad, sastavljen od različitih sekvenci koje podržavaju formu lažnog dokumentarca, kao i živa izvedba originalne muzike grupe VROOOM. U videu su nahovane izjave različitih političara, donosilaca odluka i vlastodržaca, a kako bi sve izgledalo što uverljivije, tu su i lažna izdanja nacionalnih dnevnika i drugih informativnih emisija.
Predstava Kokana Mladenovića ,,Jami distrikt” ostavlja bez teksta i daha i drži gledaoca tokom čitavog svog trajanja na granici suza i smeha. Ona je istovremeno surova i potresna, a opet beskrajno duhovita. Karakteriše je savršena gluma mladih glumica koje snagom svoje reči i scenskog pokreta iznenadjuju u svakoj sledećoj sceni. Zbog teme koju obrađuje ,,Jami distrikt” trebalo bi da bude obavezna lektira na ovim prostorima.
Dr Tijana Palkovljević Bugarski, upravnica Galerije Matice srpske
Nijedna naučna studija nije i ne bi mogla ovako urnebesno duhovito, ogoljeno, ali i bolno istinito da prikaže svu apsurdnost nacionalizma, kao što je to učinila predstava „Jami distrikt“. Zavidim joj na tome!
Prof.dr Mikloš Biro, psiholog
„Jami distkrit“ – to je onaj luna park u kom je Breht sreo Monti Pajtona. Legenda kaže da su se napili piva, pa seli na ringišpil i vozili se u krug, do povraćanja… Jami distrikt – to je ona predstava u kojoj je dokumentarizam sreo fikciju. Priča se da se silno zaljubio, ali ga je fikcija hladno odbila jer je ,,lažov i prevarant, bez osećaja za realnost, moguće i verovatno”… Jami disktrikt – to je ono mesto u kom je pozorište srelo društvo. Susret je prošao neprimetno, jer su oba mislila da stoje ispred ogledala. Nije im se naročito dopalo ono što su tamo videli, ali su pomislili kako je ,,sada ved kasno za promene”. Odlučili su da ostanu ponosni na ono što jesu… pa su ponosno zgrabili svoje banane i odskakutali, za svojim čoporom; na svoje grane, u svoje pećine.“
Milena Minja Bogavac, spisateljica
Da li smo postali majmuni dokazujući da nismo postali od istog majmuna? Da li de nas budući rat zbog praistorije dovesti do kraja istorije? Da li su korporacije progutale nacije dok smo mi iskopavali četnike, ustaše i domobrane u luna-parku istorije?
„Jami distrikt“- jedinstvena prilika da nasmejete majmunima za koje niste glasali.
Kokan Mladenović, reditelj
Specifična struktura i forma komada Milene Bogavac, čiji ni raniji tekstovi nisu bili lišeni uspešnih „literarno- dramaturških“ istraživanja i svojevrsnog kreativnog poigravanja, bavi se vrlo aktuelnim pitanjima nacionalnog identiteta, položaja pojedinca unutar homogenog etičkog korpusa, manipulacijama i zloupotrebama osećanja pripadnosti određenoj zajednici. Autorka, koristedi nebrojene primere iz bliske surove prošlosti na prostorima bivše Jugoslavije, uz značajan ironijsko-alegorijski otklon, na duhovito-potresan način progovara o besmislu podela bez obzira da li je reč o nacionalnim, verskim ili ideološkim jer je ishod svake podjednako tragičan. U scenskoj realizaciji Kokana Mladenovića, uz sjajnu podršku isidore Simijonović, Jelene Graovac i Nine Nešković, čiji glumački talenat, izraz i ekspresivnost daju visoke umetičke domete celokupnoj predstavi, kao i muzike grupe „Vrooom“, posebno do izražaja dolaze kritički intonirani pasaži razotkrivanja destruktivnosti ogoljene politike „krvi i tla“, čije posledice nažalost osećaju sadašnje ali i buduće generacije na našim prostorima. Ironija, sarkazam, komika i apsurd prepliću se sa dramskim momentima, čineći Jami disktrikt stilski i žanrovski heterogenom, što je dodatni kvalitet ove društveno angažovane predstave u najboljem smislu te reči.
Dr Miroslav Radonjić, direktor Sterijinog pozorja
– Da je povest nekih naroda samo prelaz od džungle do zoološkog vrta, pokazuju Isidora Simijonović, Nina Nešković i
Jelena Graovac.
– Da čovek nastaje od majmuna a majmun od nacionaliste, pokazuje Kokan Mladenović
– Da od kabarea i satire nastaju parodija i groteska, a od njih čista, urnebesna, bolna i čarobna komedija, pokazuje predstava „Jami distrikt“.
Dr Svetislav Jovanov, dramaturg, Srpsko narodno pozorište
Ne pamtim kada sam se poslednji put toliko naježio na jednoj premijeri, ali ništa manje ni na sledećim izvedbama. Večito nezadovoljan i kritičan, odjedanput potpuno razoružan, samo sam mogao na kraju da viknem u uvo prijatelju pored mene:“Konačno“!
Ivan Fece Firči, vlasnik Firchie Think Tank Studija
„Jami distrikt“ Kokana Mladenovića, po tekstu Milene Bogavac, obračunava se sa regionalnom nacional- šovinističkom ideologijom i ljudima koji je raspiruju na njima jedini razumljiv način: brutalnom silom reči i dela. Ne štedeći nijednu od sukobljenih strana, sirova energija tri mlade glumice balkansku problematiku „krvi i tla“ Mladenovićevom promišljenom banalnošću razbija na komadiće, u istorijskom trenutku kada nacija, zemlja i krv imaju tržišnu cenu. Moderna predstava kao stvorena za učenike i studente koji su devedesetih bile premladi da bi razlučili povode, obime i posledice zločina počinjenih tokom ratnih sukoba u SFRJ.
Igor Mihaljević, urednik,